Forskning & dokumentation

BÄTTRE PÅ MATEMATIK MED SKAK+MAT® (SCHACK+MATTE)

Skolschack har en positiv inverkan på akademiska, sociala och personliga kompetenser. Forskning från flera länder har visat att skolschack förbättrar barns och ungdomars läs- och språkförståelse, koncentration, problemlösning, utbildningsmöjligheter samt kritiska och kreativa tänkande.

 

I Danmark har Aarhus Universitet testat skolskackets inverkan på lågstadieelevers matematiska kompetenser via SKAK+MAT®. Undersökningen visade att de elever som fick ersätta en matematiklektion i veckan med SKAK+MAT®-programmet klarade sig bättre än de som fick vanlig matematikundervisning.

Eleverna som fick SKAK+MAT®-undervisning presterade betydligt bättre på eftertesterna än de som fick vanlig matematikundervisning.

SKAK+MAT®-utbildningen gav motsvarande en tredjedel av ett läsårs extra matematikundervisning i årskurs 3.

SKAK+MAT®-undervisningen förbättrade elevernas matematikkunskaper, oavsett vilken nivå de befann sig på innan studien inleddes.

Särskilt pojkarna, som brukar anses vara de svåraste att motivera i skolan, hade nytta av SKAK+MAT®-lektionerna.

NORDISKA SCHOLESKAK PROFESSORSGRUPP

Gruppen ger råd och vägledning för lärandeinitiativ och främjar nordisk forskning om barn, lärande och skolschack. Professorsgruppen består av:

Andreas Rasch-Christensen, PhD, forskningschef,
VIA University College, Aarhus (DEN) (frånvarande på bild)

Michael Rosholm, professor,
TrygFondens Børneforskningscenter, Aarhus (DEN)

Mats Ekholm, professor, Karlstads universitet (SVE)

Lars Holmstrand, professor, Linnéuniversitetet, Växjö (SVE)

Gunilla Härnsten, professor, Linnéuniversitetet, Växjö (SVE)

Hermundur Sigmundsson, professor, Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet (NOR) och fakulteten för hälsopedagogik och socialt arbete (ISL)

 

På bilden finns också:

Jakob Rathlev, Jakob Rathlev – Prorektor – Business Academy Aarhus

Mads Jacobsen, generalsekreterare, Dansk Skoleskak